Kawan - Kawan

Sunday, January 15, 2012

"Mangrove Tour " Di Sg Kilim

Semalam aku berkesempatan untuk pergi Mangrove Tour di Sg.Kilim Geopark. Aku dah lama teringin nak ke sini dan alhamdulillah dapat peluang itu. Sebelum aku cerita edisi lawatan ini,meh aku stori sikit berkaitan geopark.

Kepulauan Langkawi diistihar sebagai geopark oleh Kerajaan Negeri Kedah pada tahun 2006, dan diterima menjadi ahli Global Geopark Network (GGN) di bawah naungan UNESCO pada Jun 2007. Pengiktirafan GGN UNESCO ini menjadikan Langkawi, global geopark pertama di Malaysia dan Asia Tenggara dan yang ke-52 di dunia.

"Geopark" - park atau taman yg merupakan kata dasar kedua menggambarkan satu kawasan hutan diurus secara formal dan dilindungi oleh pihak berkuasa untuk tujuan perlindungan hutan dan/atau landskap.Manakala geo pula menggambarkan satu kawasan yang istimewa disebabkan keunikan ciri-ciri geo yang tidak terdapat di tempai lain. Ciri-ciri geo ini dianggap sebagai aset dan sumber,yang membawa nilai kepada manusia yang hidup di sekelilingnya. (sumber : SINI). Cukuplah kot info ni panjang2 nanti korang boring plak.

Okeh...meh aku stori plak sepanjang perjalanan "mangrove tour" ini. Aku pergi dengan sepupu housemate yg kebetulan datang "honeymoon". Nasib kami baik gak sebab housemate aku ni memang bekerja di bahagian Geopark,LADA. Pergi dengan dia ni bolehlah kami dapat murah sket dari segi harga bot dan selok belok Sg Kilim. Ala kawan aku ni dah biasa bawak trip anjuran jabatannya.



Ini merupakan pakej yang disediakan. Korang boleh pilih nak pakej yang mana mengikut ketebalan poket masing-masing. Kami pilih pakej selama 2 jam. Tapi pergi ke sini korang tak boleh "gamble" begitu sahaja. Perlu melalui "guide" yang diberi lesen untuk mengetuai tour ini. Ala yang ini tak perlu bimbang,seandainya datang ke sini melalui jalan darat atau udara,akan ada orang yang memberi pamplet berkaitan aktiviti yang menarik sekitar sini. Cuma korang kena pandai pilih pakej mengikut budget masing-masing.



Sebelum turun ke jeti, lebih baik baca pantang larang atau larangan yang disediakan oleh pihak LADA agar terjamin keindahan flora dan fauna yang terdapat di sini.


Okeh ini jeti yang akan membawa pelancong pusing pulau. Bot2 yang disediakan banyak dan tak perlu nak menunggu lama. Difahamkan ada lebih kurang 70 bot yang boleh memuatkan 10 orang. Destinasi pertama ialah Gua Kelawar yang terletak di kawasan paya bakau di tepi anak Sungai Kilim. Di dalam gua ini kawasan agak gelap dan perlu dibantu dengan lampu suluh dan agak berbau sedikit. Di sini dilarang mengambil gambar menggunakan flash dikhuatiri mengganggu kelawar2 yg sedang tidur. Tidak dinafikan memang banyak kelawar2 yang bergantungan di batu kapur. Berpeluang menyusuri ruangan berbentuk terowong panjang yang kaya dengan stalaktit dan stalagmit yang unik kerana ia membengkok ke arah sisi mencari cahaya matahari.


Kawasan ini memang dipenuhi oleh pokok kayu bakau. Difahamkan pokok2 bakau ni dah hidup puluhan tahun.


Masih lagi di Gua Kelawar. Anda dilarang untuk membawa makanan dan minuman.Sebaiknya ditinggal di dalam bot atau disimpan di dalam beg. Ini bagi menggelakkan korang diserbu dengan monyet-monyet yang ada.


Kat sini banyak disediakan papan-papan maklumat untuk pengetahuan pelancong. Salah satu contoh ialah berkaitan dengan fosil.


Kemudian kami dibawa ke Gua Buaya. Di sini bot melalui kawasan ini tetapi tidak sehingga ke dalam kerana air surut. Selepas itu kami singgah ke "Fishfarm" sebentar kerana cousin housemate nak makan di "Hole In The Wall".Nak mudah kami order pakej satu kepala RM38.00.Kemudian botman meneruskan perjalanan untuk melihat kehidupan burung helang kira-kira 1 kilometer sahaja jaraknya. Uniknya di sini botman akan mengocak air di sungai menggunakan enjin bot untuk membolehkan helang-helang itu mendekati bot dan boleh melihat secara jelas. Tapi sayang dah tak boleh nak bagi helang2 ini makan seperti dulu. Tak tahulah kenapa. Kebiasaannya helang2 ini akan diberi makan lemak ayam dan roti.




Perjalanan diteruskan menuju ke Andaman Sea Tour. Sebelum sampai ke sini akan melalui pulau/bukit kecil yang kelihatan seperti Aparche Head (kepala Red Indian), Baby Face dan juga seperti kasut (pulau kasut). Kami juga bertuah sebab dapat lihat dolphin. Selama kawan aku bawak trip, ini kali pertama dia nampak. Kalau korang tengok betul2 pada gambar, batu2 itu menyerupai penyu.



Seterusnya perjalanan kembali semula ke Fishfarm. Di sini terdapat kolam atau kelong pusat penternakan yang kaya dengan pelbagai hidupan laut antaranya ikan pari,belangkas,ikan kerapu dan udang lipan.



Nama sebenar ikan ni aku tak pasti. Tapi budak2 yg bertugas kat sini gelar "ikan sumpit". Uniknya ikan ini adalah cara nak dapatkan makanan. Ikan2 ini akan menyumpit roti yang dibasahkan sedikit dengan air sebelum dilekat di kayu tiang.


Ini pun kolam ikan pari yang terbesar dan tertua. Ada namanya tau tapi yg aku ingat Mohsein dan Fatimah. Ikan pari ni jinak dan cara nak beri makan seperti di dalam gambar tu. Sekiranya kita mencampak makanan seperti isi ikan ke dalam kolam, ikan pari itu tidak akan makan. Ini berdasarkan info yang diberi oleh budak yang bertugas itu.


Dah puas tengok ikan2, kat sini yang sangat excited ialah suami cousin sebab dia kaki pancing, kami masuk ke Hole In The Wall sebab nak makan. Nasib baik dah order awal, jadi bila sampai tu terus dihidang dengan makanan. Menu adalah nasi putih,ikan siakap bakar 2 ekor,sayur campur,udang masak tak tau nama keh keh tapi sedap sebab ini yg licin awal!!,tom yam campur,sambal belacan dan sotong goreng tepung(yg ini tauke kedai yg belanja). Ikan siakap tu habis dibedal dek aku ngan cousin...keh keh. Rugi koo kalau tak habis!!Mahal tuuu. Dah habis makan kitorang kembali semula ke jeti . Satu pengalaman yan seronok dan boleh mengetahui ilmu berkaitan"geopark" dan menikmati keindahan alam ciptaan Allah s.w.t.


Sumber gambar di sini dan sini .



Notanoti : Aku seronok sebab trip ini dibelanja oleh cousin housemate...keh keh.



17 comments:

KaK LimAh Si SupiR said...

wahhhh..syokkk2..untung laa ad org blnje..sape nk blnje kaklimah :P

gadisBunga™ said...

kalau kene belanja sendiri pun saya akan pegi ni...menarik!

Abu Bagi said...

ini sudah pasti menyerononkkan.. gua dah lama tak masuk hutan paya bakau.. rindu bau lumpur hehehehehe..

nice info..ntah bila la aku nak gi langkawi..seghhh

Nieda said...

Syok ronda2 . Lebih syok free lagi.

Nieda said...

Syok ronda2 . Lebih syok free lagi.

NasQ said...

yang paling penting free kan...

Lydia Miza said...

ooo br tau kat mana.terima kasih share di sini. td tgk gmbr kwn di fb, nak tny kilim tu kat mana malu lak.hahaha.nmpk sgt tak ambik tau psl tanah air lak nnt

Unknown said...

bestnye berjalan

anamizu said...

wahhhhh!! bestnye!!! cik ana x pnh pegi bakau2 smue ni..






luv,
cik ana

budak penjara said...

ak dh g langkawi 2 bulan lepas ngn student ak

Asrul "iLham" Sany said...

x sabar nak gi sana :D

Shila said...

pernah pergi tgk pokok2 bakau kt tanjung piai, pontian..

best jugak..kene kejar ngn beruk..

peww~~

Cik Ina Do Do Cheng said...

cik ina suka tempat cam tu, lenkali bawak cik ina ronda-ronda ye : )

Renjer Sungai said...

bestnye dapat pegi melawat tempat yg macam ni :P

Unknown said...

$alam sesiapa nak ke Langkawi saya ada homestay btul2 tgh pekah kuah.. 3blik full aircond pantry n ruang tamu.. semalam rm250 2 mlm ke atas hanyalah rm220 sahaja.. selain itu saya juga mnyediakan mangrove tour 2 jam dgn hrga rm170 sahaja !!! island tour keta sewa pn ada hubungi sy na 0134569984 ana..

Unknown said...

untuk Harga Promosi dan Pakej KILIM MANGROVE sila like n visit

http://ayuslan.blogspot.com/2014/05/harga-special-untuk-kilim-mangrove-tour.html

https://www.facebook.com/JomPCuti

Unknown said...

Pakej mangrove tour hrga lg special...sila call whatsapp 0124132771
www.facebook.com/kilimgeoforestpark.com.my

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...