Kawan - Kawan

Saturday, November 26, 2011

Jom Naik Kereta Kabel!!

Musim cuti sekolah ramai yang mengambil kesempatan bercuti-cuti bersama keluarga. Tidak ketinggalan keluarga adik aku yang datang bercuti di Pulau Langkawi . Aku sebagai kakak yang prihatin dan baik hati telah menawarkan diri menjadi "tour guide". Semalam kami pergi ke Kereta Kabel atau lebih popular dikenali sebagai "Cable Car". Bila sampai je,pergi ke kaunter sudah disambut dengan satu kenyataan bahawa "operasi ditutup sementara disebabkan oleh angin kencang. huhu sudah tergambar kekecewaan pada wajah adik dan suami.Inilah yang dikatakan tiada rezeki. Operasi akan ditutup bila keadaan hujan dan angin kencang. Patutlah ramai pengunjung di sekitar kawasan.


Inilah keluarga kecil adik.Bergambar di hadapan pintu masuk.


Kami mengambil peluang berjalan-jalan di sekitar kedai2 menjual barangan cenderahati. Dalam setengah jam menunggu adik mulai bosan dan tiada tanda2 kaunter dibuka,adik mengajak pergi ke tempat lain. Sebaris dengan pintu masuk adik terpandang satu kaunter "duck tour" lantas mengajak kami untuk mencuba.


Kaunter "Duck Tour"


Tiket berharga 38.00 untuk dewasa dan 18.00 untuk kanak-kanak berumur 5-12 tahun. Perjalanan selama 45 minit melalui Harbour Park dan Pantai Kok. Di Pantai Kok pengunjung akan dibawa ke Pulau buatan berdekatan untuk menikmati panorama keindahan alam. Pengunjung akan dibawa menggunakan kenderaan yang disediakan sesuai untuk jalan darat dan laut. Walau bagaimanapun,setelah membeli tiket untuk trip 12.30 tengahari lagi sekali adik kecewa apabila trip pukul 11.30 telah kembali,difahamkan kenderaan mempunyai masalah pada tayar. Trip terpaksa dibatalkan "kapten" tidak mahu mengambil risiko atas keselamatan pengunjung,kenderaan hanya sebuah sahaja. Namun wajah adik kembali ceria apabila staff yang bertugas memaklumkan kaunter kereta kabel telah dibuka. Wang dikembalikan dan di situ juga ada menjual tiket sementara kereta kabel. Rezeki adik dapat merasa naik kereta kabel.


Inilah kereta kabel@gondola.Maksimum satu gondola boleh memuatkan 6 orang.


Tiket untuk dewasa berharga 30.00 dan 20.00 bagi kanak-kanak berumur 2-12 tahun.Untuk warganegara ada diskaun diberikan iaitu sebanyak 15.00 untuk dewasa dan 10.00 untuk kanak-kanak dengan syarat kena tunjuk Mykad semasa membeli tiket.


Atas tu Gunung Mat Chinchang.Terasa udara sejuk dan segar.


Nak naik kereta kabel ni perlukan kesabaran yang tinggi ya. Maklumlah orang ramai dan perlu beratur semasa menuggu giliran untuk menaiki gondola.



Panorama alam yang boleh dilihat.


Terdapat 3 check point untuk pengunjung menikmati keindahan alam. Check point pertama di mana tempat bermula naik gondola. Check point kedua ada teropong bagi pengunjung melihat kawasan sekitar.Check point ketiga ni ada jambatan gantung (maaf kalau istilah salah). Ala kat sinilah yang ada penggambaran filem Don pelakon Shah Rukh Khan. Nak sampai ke sini pengunjung perlu turun tangga dan naik tangga. Bila berselisih dengan warga tua,mereka mengadu sakit lutut. Padahal kami yang muda2 ni ni pun mencungap2 gak bila nak naik tangga ni.huhuhu.



Bersama dengan Auni Firdina


Kalau kawan2 nak merasai pengalaman menaiki kereta kabel dan gondola,boleh berkunjung ke Kereta Kabel. tak sah kalau ke Pulau Langkawi tidak merasai pengalaman menaiki gondola. Pada sesiapa yang gayat tu bolehlah mencuba ....hehe.



Notanoti:ini kali ketiga aku naik kereta kabel,tak rasa takut berbanding pertama kali dulu.Tapi perasaan tu datang bila ada mamat yang dok sebelah adik ipar kaku dan mulut terkumat-kamit membaca surah2 pilihan.Kalau setakat dalam hati atau slow takpelah jugak ini kuat!!...hadoii.





13 comments:

Rina Rahamat said...

haha..risau gila mamat tu nk naik gondola ya..sy dh penah naik ms gi genting dulu...ms tu muda jd seronok jer tahu tp kalau suh naik skang gayat dah kut..

penjajah minda said...

kalau time turun memang menjunam.kalau naik macam jalan kaki naik ke kolam 7 puteri.(eh betul ke kolam 7 puteri?) hehe

ewanthology said...

cuti sekolah ni, sesak ditempat2 percutian

Chik Att said...

surrendrrrrrrr ... gayattttt

uncle gedek said...

ingat kan naik kereta kebal, tadi...

L said...

bez nyer.. nt akan ku naik jgk.. heheh


jom bacer jup..=)
http://lolz-l.blogspot.com/2011/11/belajar-dari-alam.html

Acik Erna said...

lieyna..acik tak kan naik..he he..memang mau pengsan ketakutan agaknya kalau naik jugak..

Tie HT said...

wow wee seronok aku sgt2 teringin nak naik :)

L said...

silap link smlm... hehhe

jom baca kejap..=)

http://lolz-l.blogspot.com/2011/11/pandai-sangat-dah-kan.html

Lydia Miza said...

salam..LM ni gayat.byk kali naik pun camtu gak ketaq lututnya..haha

Unknown said...

gayat sbenarnye...errr

Renjer Sungai said...

seumur hidup belum pernah naik kereta kabel ni uwaaaa!!! :P

Unknown said...

tahun nih duo kali papa mifz ke Langkawi...mmg syok...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...