Kawan - Kawan

Monday, December 19, 2011

Gelagat Menggamit Kenangan

"ikan...ikan...ikan...."

Kala ini sering aku kedengaran suara itu saban petang. Seorang lelaki separuh umur membawa motor dan di belakang ada satu tong menjual bahan mentah seperti ikan dan makanan laut. Harga yang ditawarkan agak murah berbanding di market.Ini berdasarkan kata kawan yang pernah membeli.


Jeritan ini tetiba menggamit kenangan ketika zaman aku masih kecil. Di kampung memang akan ada apek tua yg membawa motor menjual ikan dan sayur . Mak dan jiran-jiran sering membeli untuk kegunaan sehari-hari . Kadang ada juga terdengar makcik2 ni mengoder ikan sekian sekian untuk hari esok.

Tak sangka di taman perumahan aku masih ada orang yang sudi masuk untuk menjual ikan walau pasar tidaklah jauh mana. Kanak-Kanak sering mengajuk kata-kata abang ini dan mengikut dari belakang. Walau kedengaran agak kurang sopan tapi terhibur melihat gelagat mereka.

18 comments:

penjajah minda said...

kat kampung aku dulu apek jual ikan tue bawak lori.bukan setakat ikan, maggi, keropok, ubat nyamuk pun ada.hehe

Kakzakie said...

Memudahkan surirumah yg tidak bekerja waktu suami tiada....bagus juga lieyna...

Tempat kakak kalau jual paper lama, tilam... tilam... ada tau org jerit-jerit tapi guna micrpfon dah set kat radio lori mereka:)

Tihara said...

kat rumah mak aku mmg beli ikan kt penjaja macam ni..senang..petang2 dia jual roti plak..lebat masyukk duit dia.. :)

KaK LimAh Si SupiR said...

kalo kt kg kaklimah, org jual ikan xjerit..dye bwk hon yg picit tuuu..kalo dgr bunyi hon tuu, dh tau dh org jual ikan dh dtg :P

nabilah_2908 said...

dulu pun kat area rumah sy ni ada org jual ikan macam ni..

sekarang ni dah takde lagi dah... :)

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty said...

kt kawasan taman sy mmg tak akan adalah..bagus juga kalau ada sbb sy nih malas nk kelaur sendiri pegi pasar..tunggu suami bawak huhu

Irfa said...

kat taman sy mmg ada..pinggir bandar la katakan..tapi sbb sy bekerja jarang la terserempak..tu ari mc mmg dapat lah tengok apek bawak lori tu jual ikan tu.tapi lewat sgt.dah pukul 1 baru masuk taman..sib baik la sy tak tunggu kalau tak mmg dah kebulur la.pukul 1 baru nak beli ikan.kul bape nak masak..

Pok Amai-Amai said...

Eh, awak bt sy terkenang zaman kecik2. Lori apek jual ikan. Hiks!

Cikgu Ma said...

teringat pak long juai ikan...dah meninggal ... al-fatihah..

kalo dia p amik anak dia balik skolah, mesti letakkan anak dia dalam besen ikan kt belakang moto tu...

missSenget said...

teringat jugak pkcik jual ikan..


selalu mintak 2posen kt mak..

sebab die bawak cikedis jugak..

hehehe

Daddylicious said...

budak2 mana dia tahu ...jerit sesuka2 je tu...;)

Cik Ina Do Do Cheng said...

cayangku lienaz tempat cik ina , kedai jauh , memang lori atau van ikan akan masuk jual ikan /sayur : )

teha said...

kt rumah aku dh lme xde bnde tu... dlu jee selalu dngr.. hehe

kiera'sakura said...

skang nie dh ssh nk tgk suasana cm tue kan?

wahida said...

bestnya kalau ada kat perumahan rumah saya...mudah tau kalau ada org jual naik motor cenggini...
sayangnya, org jual eskem je yg suka masuk jual kat umah saya tu..huhu...

siti kektus said...

kat kampung, apek jual tilam yg dok jerit 'beli tilam lama, jual tilam baru. tilam. tilam'. ikan, tak ada pulak. hehehe :p

Asrul "iLham" Sany said...

demi mencari rezeki yg halal gituu :D

dill said...

dulu ade pakcik ni bawak barang2 jualan die naik lori kecik

dill.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...